Dwa oblicza coachingu
Od dobrych kilku lat na rynku usługowym funkcjonują przedsiębiorstwa wieloosobowe oraz jednoosobowe działalności zajmujące się doradztwem personalnym. W założeniu coaching to rodzaj wspierania rozwoju osoby lub firmy poprzez motywowanie do działania. Trenerzy uczą, że tylko podjęcie aktywności prowadzi do osiągnięcia celu. Realizacja założeń to z kolei sukces. Choć brzmi to banalnie to stale rosnące zainteresowanie doradztwem coachingowym wskazuje na to, że są osoby, które do działania potrzebują bodźca – porady osoby, która spojrzy na problem z dystansu. Zaletą korzystania z usług trenera personalnego jest to, że relacja z klientem jest partnerska, a doradztwo obiektywne. Nie buduje się autorytetów i nie angażuje emocjonalnie.
Tendencje na rynku doradztwa personalnego
Analizowanie rynku doradztwa personalnego jest bardzo ciekawe. Obserwuje się całkowicie skrajne reakcje społeczne w kwestii odbioru funkcjonowania takiego zawodu. Z jednej strony trenerzy są darzeni olbrzymim szacunkiem. Najbardziej cenionych doradców zaprasza się do udziału w programach telewizyjnych lub tworzenia publikacji na łamach znanych czasopism. Strony Internetowe najlepszych w swoim fachu mają setki tysięcy wyświetleń a wejściówki na ich szkolenia (te tradycyjne, jak i te organizowane online) są rozchwytywane. Z drugiej strony szali znajdują się osoby, które nie spotkały się z aprobatą społeczeństwa. Zwykle są to internetowi influencerzy, usiłujący zdobyć widownię na fali rosnącej popularności coachingu. Osoby takie nie posiadają podstaw wiedzy z zakresu socjologii i psychologii, nie wspominając o znajomości zagadnień zaawansowanych i o doświadczeniu praktycznym. Odbiorcy szydzą z samozwańczych trenerów personalnych, którzy w sposób być może inny niż oczekiwany, osiągają swój cel – zdobycie popularności.
Postępowanie drugiej grupy „trenerów” wpływa jednak na negatywny odbiór coachingu przez społeczeństwo. Jak uchronić się zatem przed stereotypami zawodu, wybierając ścieżkę kariery coacha? Najlepszym sposobem będzie zdobycie niezbędnej wiedzy merytorycznej i ciągłe doskonalenie. Każde szkolenie trenerskie oraz zdobyty certyfikat będą doskonałą wizytówką dla tych, którzy chcą podejść do swojej pracy poważnie. Warto inwestować w siebie, aby móc oferować innym usługi najwyższej jakości.