Mapowanie procesów
Aby wdrożyć do działań jakikolwiek system zarządzania lub szereg procesów należy zacząć od dobrego pomysłu na planowanie. W tej sytuacji niezbędne często okazuje się mapowanie procesów, dzięki któremu można czytelnie wyjaśnić powiązania pomiędzy różnymi procesami. Ponadto poprzez mapowanie w formie graficznej można przedstawić sposób funkcjonowania wielu różnych operacji, a odczytywanie wszystkiego ułatwia zastosowanie odpowiednich symboli graficznych. Przede wszystkim mapowanie jest tworzone po to, aby zaznaczyć jak w danej firmie jak buduje się dla klienta sprawy o najwyższej wartość.
W dodatku mapowanie ma przede wszystkim ułatwiać poruszanie się w procesach w odpowiednich strukturach organizacyjnych. Dzięki mapowaniu w przedsiębiorstwie można jasno określić działania, które mają korzystny wpływ na satysfakcję klienta oraz pomaga ono w poznaniu wewnętrznych interakcji pomiędzy różnymi działami danego przedsiębiorstwa. Warto zaznaczyć, że mapowanie procesów to sposób na sprawdzenie systemu zarządzania w przedsiębiorstwie, która pozwala zaoszczędzić sporo czasu, a jak dobrze wiadomo, dla każdego przedsiębiorstwa czas to pieniądz. Często eksperymentowanie z różnymi modelami procesów zabiera nie tylko dużo czasu, ale pochłania również adekwatnie większe koszty. Zastosowanie mapowania pozwala na znaczne obniżenie takich kosztów, co również jest ogromnie korzystne dla firmy.
Mapowanie może pozwolić na stworzenie idealnej wersji systemu zarządzania dla danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu organizacja w każdej firmie może prezentować się o wiele lepiej, a co za tym idzie, dzięki dobrej organizacji i systemowi zarządzania zwiększa się efektywność działania firmy. Jednak mapowanie procesów nie będzie prostym działaniem i nie przyniesie tylu korzyści, jeśli nie zastosuje się do niego odpowiedniego podejścia. Zanim przystąpi się do mapowania, trzeba sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. Dane przedsiębiorstwo musi wiedzieć jakie cele chce realizować w swojej działalności, w jakim kierunku pragnie się rozwijać oraz musi znać ryzyko, które jest związane z profilem jego działalności.